قانون لباس کار برای مشاغل صنعتی چیست ؟

۶ بازديد

قانون لباس کار

قانون کار دارای قوانین و مقرراتی است که تمامی مشاغل ملزم به استفاده از آن هستند . این قوانین به منظور مشخص شدن ضوابط بین کارگر و کارفرما ،وضع شده است و یکی از مهم ترین موارد آن قانون لباس کار است .

در این مقاله به همت تولیدی لباس کار دوخت یادگار به سراغ قانون لباس کار رفته ایم تا بدانیم قانون کار چیست ؟ تهیه لباس کار بر عهده کیست ؟ حق لباس کار در قانون کار چقدر است ؟ و چه مشاغلی ملزم به خرید و تهیه لباس کار هستند ؟

منظور از لباس کار چیست ؟

قبل از آن که به مبحث قانون لباس کار بپردازیم ،بهتر است درباره لباس کار مروری داشته باشیم . لباس کار به پوششی گفته می شود که در محیط کار به منظور ایمنی کارگز تهیه می شود و می تواند تجهیرات ایمنی مثل کلاه ایمنی ، دستکش ، کفش مخصوص ، گوشی حفاظتی ، عینک محافظ چشم ، ماسک صورت و بسیاری از موارد دیگر را شامل شود .

لباس کار انواع مختلفی دارد که با توجه به محیط کار و نوع شغل از تولید کننده لباس کار خریداری می شود .لباس کار می تواند یکی از موارد زیر باشد :

  • لباس کار مهندسی
  • لباس کار صنعتی
  • لباس کار زمستانی
  • لباس کار پزشکی و پرستاری
  • لباس کار رستوران
  • لباس کار سرهمی
  • لباس کار نگهبانی
  • تیشرت کار

بر اساس جنسیت به لباس کار زنانه و مردانه تقسیم می شود .همچنین لباس کار با توجه به محیط تغییر می کند . برای مثال ، لباس کار کاگران در محیط های صنعتی شامل شلوار کار و بالاپوش است و در محیط های بیمارستانی و خدمات درمانی از روپوش به عنوان لباس کار استفاده می شود .

 
قانون لباس کار -دوخت یادگار
 

مسئولیت خرید لباس کار بر عهده چه کسی است ؟

یکی از سوالاتی که بسیار پرسیده می شود این است که تهیه لباس کار در زمان تعویض لباس کار به عهده کارفرماست یا کارگر ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بر اساس قانون کار و ماده 2 آیین نامه ، کارفرما مکلف است وسایل حفاظتی فرد را متناسب با نوع و محیط کار به تعداد کافی تهیه و به صورت رایگان در اختیار کارگران قرار دهد .

بنابر این و بر اساس قانون لباس کار ، خرید لباس کار به عهده کارفرما می باشد .

به طور قانونی خرید چند دست لباس کار الزامی است ؟

با توجه به این که کارفرما موظف است ، لباس کار را تهیه کند این سوال پیش می آید گه خرید چند دست لباس کار بر اساس قانون لباس کار ،به عهده کارفرماست ؟

با توجه به ماده 62 آیین نامه قانون کار ، کارفرما موظف است در سال 2 دست لباس کار را به طور رایگان در اختیار کارگر قرار دهد .کیفیت لباس کار باید به گونه ای باشد که کارگر بتواند به راحتی شغل خود را انجام دهدو ایمنی او را نیز تامین کند 

مواد حقوقی قانون لباس کار

 ماده و قوانینی جهت آیین نامه قانون کار وجود دارد که تمامی مشاغل  مشمول قانون کار ملزم به رعایت آن هستند . بند ها و مواردی در قانون کار وجود دارد که به قانون لباس کار اشاره می کند .

  • ماده 1 : کارفرما با بررسی دقیق شرایط محیط کار و خطرات احمالی باید لباس کار مناسب را تهیه نمایند .
  • ماده 2 : کارفرما به تهیه تعداد کافی و مورد نیاز از تجهیزات ایمنی مکلف است . که اینن تعداد بر اساس محیط ، نوع شغل و سختی کار بستگی دارد .
  • ماده 3 : به آموزش استفاده از لباس کار و تجهیزات ایمنی و کفش کار اشاره دارد .
  • ماده 4 : این ماده در قانون لباس کار ،شرایط نگهداری از لباس کار و تجهیزات ایمنی را شرح می دهد . کارفرما باید فضای مناسب برای نگهداری لباس کار را فراهم کند .
  • ماده 6 : کارفرما مکلف است بر نحوه استفاده کارگر از لباس کار و تجهیزات ایمنی نظارت داشته باشد .
  • ماده 92 : در صورت عدم نظارت کارفرما مسئولیت زیان های وارده به عهده وی می باشد .
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.