استاندارد لباس جوشکاری چیست ؟

۷ بازديد

در هنگام انجام فعالیت‌های جوشکاری استفاده و خرید لباس جوشکاری طبق استاندارد و دستورالعمل‌های خاص آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تاثیر زیادی در حفظ سلامت جوشکاران داشته باشد. جوشکاری، یکی از فعالیت‌های صنعتی است که با بروز خطرات احتمالی بسیار زیادی برای کارگران همراه است. چون در این فرآیند، از انرژی حرارتی بالا برای ذوب کردن و اتصال دادن مواد فلزی استفاده می‌شود.

نورهای ساطع شده در حین جوشکاری قوی هستند و می‌توانند به چشم‌های جوشکاران آسیب جدی وارد کنند. ضمن اینکه پرتاب قطره‌های آهن و آرگون هنکام جوشکاری به پوست ممکن عوارض و آسیب هایی را به همراه داشته باشد. برای همین انتخاب و خرید لباس کار جوشکاری مناسب و مطابق با استاندارد، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند محافظ مناسب و مطمئنی برای جان و سلامت جوشکاران باشد. در این مقاله از ایمنکس با استاندارهای لباس جوشکاری بیشتر آشنا خواهید شد.

آشنایی با استانداردهای لباس جوشکاری

انواع مختلفی از لباس جوشکاری، استاندارد و ویژگی‌های خاصی را دارند. این استانداردها معمولاً توسط تخصصی‌ترین افراد در صنعت جوشکاری تعیین می‌شوند تا ریسک‌ها و خطرات را به حداقل برسانند. به عنوان مثال، لباس کار جوشکاری باید مقاومت در برابر حرارت، جرقه‌ها، اشعه UV و IR، راحتی، و دوام را داشته باشد تا جوشکاران را از همه جهات محافظت کند. اما لباس کار جوشکاری چیست؟ چه ویژگی‌ها و استانداردی را باید داشته باشند؟ لباس کار جوشکاری استاندارد را از کجا بخریم؟ ما در این مقاله سعی کرده ایم اطلاعات صفر تا صد مربوط به نحوه استفاده، انتخاب و خرید لباس جوشکاری را بررسی کنیم. پس اگر قصد خرید لباس کار جوشکاری دارید، قبل از انتخاب خود این مقاله را تا انتها بخوانید.
خرید لباس کار جوشکاری از تولیدی دوخت یادگار

لباس جوشکاری چیست؟

مهمترین نکته در خرید لباس جوشکاری انتخاب و استفاده لباس کار جوشکاری با استانداردهای مناسب است تا کارگران را در معرض خطرات جوشکاری محافظت کند و آسیب‌های احتمالی را به حداقل برساند. لباس جوشکاری عمدتاً از مواد ضخیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ (جین و کتان) ساخته می‌شوند. چون این لباس‌ها باید مقاومت در برابر حرارت، جرقه‌ها، و اشعه‌های مضر را داشته باشند. فرم لباس کار جوشکاری نیز از نوع یکپارچه است تا کارگران را به طور کامل بپوشاند و از آنها در برابر خطرات احتمالی مانند جرقه‌های جوشکاری، حرارت و اشعه‌های خطرناک محافظت کند.

ویژگی های لباس کار جوشکاری

در هنگام انتخاب و خرید لباس جوشکاری باید به دنبال برخی ویژگی‌های اصلی در آنها باشید که استاندارد لباس جوشکاری در طراحی و ساخته آنها رعایت شده باشد. برخی از مهمترین ویژگی های لباس کار جوشکاری عبارتند از:

  • مقاومت در برابر حرارت: خطر بروز حرارت زیاد در جوشکاری یکی از مهمترین موارد در هنگام جوشکاری است. برای همین جنس لباس جوشکاری باید به گونه ای انتخاب شود که مقاومت کافی در برابر حرارت را داشته باشد تا جوشکار را از آسیب‌های حرارتی محافظت کند.
  • مقاومت در برابر جرقه‌ها: جوشکاری با تولید جرقه‌های زیاد همراه است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند خطرناک باشند. بنابراین، یکی از مهمترین ویژگی لباس جوشکاری استاندارد این است که بتوانند از نفوذ جرقه با پوست جلوگیری کنند.
  • مقاومت در برابر اشعه UV و IR:اشعه‌های مضر UV و IR نیز در جوشکاری تولید می‌شود. طبق استاندارد لباس جوشکاری، جنس آنها باید به گونه ای باشد تا اجازه نفوذ این اشعه‌های مضر به بدن را ندهند و بتوانند از نفوذ آنها جلوگیری کنند.
  • سبک و جلوگیری کننده از عرق زیاد: طراحی و دوخت لباس جوشکاری باید استاندارد و سبک باشد تا جوشکار به راحتی بتواند از آنها استفاده و با آنها کار کند. ضمن اینکه از عرق کردن بیش از حد جوشکار جلوگیری کند.
  • دوام و مقاومت در برابر آسیب‌های مکانیکی : لباس جوشکاری باید دوام و استحکام لازم را داشته باشد و در برابر آسیب‌های مکانیکی نیز مقاومت کند.

پس در انتخاب لباس برای جوشکاری باید به ویژگی و استانداردهای آن توجه کنید. خرید لباس بی کیفیت و ارزان قیمت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سلامت شما را با خطرات زیادی مواجه کند که در برخی مواقع جبران آنها امکان پذیر نیست.

انواع استاندارد لباس کار جوشکاری

اگر حفظ سلامتی در حین کار جوشکاری برای‌تان اهمیت دارد، رعایت استانداردهای لازم در انتخاب و نحوه استفاده از لباس کار جوشکاری یکی دیگر از نکات مهم و موثری است که باید به آن توجه کنید. چون جوشکاری یکی از مشاغل پرخطری است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند کل بدن یک جوشکار را تحت فشار قرار دهد. پس به عنوان یک جوشکار باید مهمترین استاندارد لباس کار جوشکاری را بشناسید

  • استاندارد EN ISO 11611: در مورد لباس کار جوشکاری استاندارد EN ISO 11611 به رعایت حداقل دستورالعمل‌های مربوط به شغل جوشکاری مربوط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. لباس‌های جوشکاری که استاندارد EN ISO 11611 را دارند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند از پوست و بدن جوشکاران در برابر جرقه‌های فلز مذاب و شعله‌ها جلوگیری کنند و برای پوشش کل بدن مناسب هستند.
  • استاندارد EN ISO 11612: لباس‌های جوشکاری با استاندارد EN ISO 11612 در برابر آتش و گرما مقاوم هستند، اما این استاندارد بیشتر برای لباس‌های ایمنی اختصاصی تر درنظرگرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که ممکن است از سر و دست جوشکاران محافظت نکند.
  • استاندارد HSE: جنس پارچه مورد استفاده در لباس کار جوشکاری باید مقاومت لازم در برابر پارگی و چروکیدگی را داشته باشد. برای همین داشتن استاندارد HSE در لباس کار جوشکاری به کیفیت جنس پارچه لباس اشاره دارد.
  • استاندارد EN 342: رعایت استاندارد EN 342 در لباس کار جوشکاری نشان دهنده مقاوم بودن آنها در برابر سرما و شرایط آب وهوایی نامساعد است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند محافظت از سلامت بدن جوشکاران در هوای سرد را تضمین کند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.