چگونه نقشه های حرارتی سایت را ببینیم و سئوی آن را بالا ببریم؟
برای اینکه بفهمیم هر لینک، تصویر و محتوای سایت چقدر مورد توجه کاربران و مشتریان قرار گرفته است باید بدانیم چگونه هیت مپ سایت را ببینیم.
نقشه حرارتی سایت چیست؟
قبل از اینکه بدانیم چگونه نقشه های حرارتی سایت را ببینیم بهتر است با مفهوم نقشه حرارتی آشنا شویم. ترکیب دو کلمه ی نقشه و حرارت؛ نقشه با پیدا کردن مسیرها و آدرس ها، و حرارت به میزان فعالیت اشاره دارد. نقشه حرارتی نوعی تحلیل گرافیکی است. وقتی صحبت از نقشه حرارتی سایت می شود منظور ما یک تصویر است که نقاط پر فعالیت و کم فعالیت سایت شما را به تصویر می کشد. مهم است که بدانیم سایت ما چقدر بازدید دارد و بدانیم کدام یک از صفحات لندینگ سایت بیشترین بازدید را داشته است. اما گاهی در صفحه ای که دارای چند آیتم مختلف است، فهمیدن اینکه کدام یک از گزینه ها بیشترین کلیک را خورده مهم است.
بعد از اینکه بفهمیم چگونه نقشه های حرارتی سایت را ببینیم تازه باید تفسیر نقشه را یاد بگیریم. نقشه های حرارتی دقیقا مانند تصاویر سی تی اسکن مغز عمل می کنند. فعالیت و رکود بخش های مختلف سایت با گرمی و سردی رنگ ها به نمایش در می آید. راکد ترین بخش ها با سردترین رنگ یعنی بنفش و آبی سپس سبز و در درجه بعد زرد و نارنجی و قرمز نمایش داده می شوند. قرمز فعالترین بخش سایت را مشخص می کند.
پس از دیدن نقشه حرارتی سایت در کمتر از چند ثانیه متوجه می شوید که کاربران سایت شما به کدام بخش های آن صفحه بیشتر توجه کرده اند. گاهی لینک های خاصی در طراحی سایت از دید مدیر و طراح سایت مغفول می ماند در حالیکه مشتریان به آن اهمیت می دهند. با دیدن نقشه حرارتی و کشف نقاطی که مشتریان انتظار دیدن لینک یا دریافت اطلاعات بیشتر را داشته اند، سایت را بهینه می کنید. برای مثال در یک فروشگاه کفش با انواع زاویه عکس و رنگ، شاهد واکنش مشتریان به آیتم ها و کشف جذابترین کالا باشید.
کاربرد نقشه حرارتی در سئوی سایت چیست؟
وقتی می فهمیم که چگونه نقشه های حرارتی سایت را ببینیم به بخشی از آنالیز سایت دسترسی پیدا می کنیم. یافتن محبوبیت لینک های داخلی سایت و یا گرفتن آمار ارجاع لینک های خارجی سایت از کاربردهای نقشه حرارتی سایت است. همچنین شما فقط با یک نگاه به موضوعات جذاب، تصاویر، بنرها و کلمات مورد توجه مشتریان خود پی خواهید برد. یکی از راه های پیدا کردن کلمات کلیدی برای بالا بردن سایت همین روش است. رفتار ماوس در صفحه دسکتاپ و میزان واکنش کاربران به آیتم های مختلف سایت به ما خواهد گفت که کجاها نیاز به اصلاح دارد. فهمیدن این نکات کمک بزرگی به سئوی داخلی سایت و بهینه سازی برای موتورهای جستجو می کند.
ما یاد میگیریم که چگونه نقشه های حرارتی سایت را ببینیم و تحلیل کنیم چون برای زمان خود و مشتریان ارزش قائلیم. مشتریان ما حوصله ی پیام دادن و تماس با مدیران برای اصلاح سایت را ندارند اما رفتارشان در صفحات سایت، بهترین نظرسنجی برای ماست. Eye tracking heatmap نوعی نقشه حرارتی برای تعداد عبور قسمت های مختلف صفحه از مقابل چشمان کاربر است. اگر عکس یا نوشته ای در صفحه قرار دارد که کاربر را وادار به اسکرول چند باره ی صفحه از بالا به پایین کرده، مهم است.
در نقشه ی حرارتی Scroll Maps در می یابیم که مشتریان به کدامیک از قسمت های سایت علاقه و واکنش بیشتری نشان می دهند. قسمت هدر یا فوتر و یا ستون کناری؟ کدامیک برای مشتریان جذاب تر است و کدام قسمت نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد. همچنین این ابزار به شما نشان خواهد داد که کدامیک از مطالب سایت شما بیشتر بازدید می شود. آیا حجم مطالب و محتوای سایت بهینه است یا بیش از حد نیاز است.
در نقشه ی حرارتی Click Maps نقاط کلیک خور سایت و پرترافیک را خواهیم دید. کلمات کلیدی جذاب را شناسایی خواهیم کرد و لینک هایی که اتوریتی و اعتبار بیشتری دارند را خواهیم شناخت. نقشه ی حرارتی Click Maps به ما کمک می گوید کدام لینک ها گوگل را وادار به ایندکس گذاری سایت ما خواهد کرد. در نقشه ی حرارتی Hover Maps نقاطی که نشانگر ماوس روی آنها مکث بیشتری داشته را نشان می دهند. این برای کشف عکس ها و محتواهای پرخواننده و موضوعات جذاب برای کاربران مفید است.
- ۰ ۰
- ۰ نظر