آیا داشتن قرارداد طراحی سایت الزامی است ؟

۶ بازديد

چگونه باید قرارداد طراحی وب سایت بنویسیم و باید شامل چه مواردی باشد؟ اولین روز بازگشت به محل کار بعد از عید، ایمیلی از یک مشتری دریافت کردیم. پروژه او تقریباً تمام شده بود و ما منتظر تایید نهایی برای راه اندازی وب‌سایت بودیم، اما چند ماه بود که از او خبری نشده بود.

نامه را باز کردیم و متوجه شدیم که او ما را به نقض قرارداد متهم کرده و خواستار بازپرداخت کامل مبلغ پروژه شده است. دفتر ما سعی کرد با او تماس تلفنی بگیرد، اما او حاضر به صحبت با ما نشد.

سه هفته بعد، پروژه را به پایان رساندیم، دستمزد کامل را دریافت کردیم و او از ما عذرخواهی کرد. او حتی برای مواردی که به پروژه اضافه شده بود، هزینه پرداخت کرد.

اگر قرارداد طراحی وب‌ سایت ما درست نوشته نشده بود این امکان وجود نداشت.

صاحبان آژانس‌ها و شرکت‌های طراحی و توسعه وب‌سایت و سئو همواره با استفاده از یک وکیل باید همه مطالب حقوقی را برای مشتریان مدیریت کنند.

ما در این پست شما را با تعدادی از عناصر و بندهای ضروری آشنا می‌کنیم که عدم توافق در آنها پروژه‌های طراحی وب را از مسیر خارج می‌کنند. مهم نیست که شما یک فریلنسر هستید یا یک شرکت کوچک که با وردپرس یا هر پلتفرم دیگری طراحی می‌کنید. شما باید در مورد رایج‌ترین دام‌هایی که با آن‌ها مواجه می‌شوید اطلاعات کسب کنید و بدانید چگونه داشتن بندهای خاص در قرارداد طراحی سایت می‌تواند هم از خودتان و هم در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی کند.
قرارداد طراحی سایت

نکته مهم – این مقاله مشاوره حقوقی نیست و هدف از این پست صرفاً بررسی سناریوهای رایجی است که در پروژه های توسعه و طراحی سایت رخ می‌دهد.

شما باید در مورد این سناریوها (و موارد بیشتر) با یک وکیل با تجربه مشورت کنید تا از اتلاف وقت و هزینه برای کسب و کار خود جلوگیری کنید.

 

قرارداد طراحی وب سایت چیست؟

قرارداد طراحی وب سایت یک سند قانونی است که جزئیات توافقنامه بین طراح وب سایت و مشتری خود را شرح می‌دهد. روابط تجاری بین دو طرف را تعریف می کند و محدوده پروژه، قیمت گذاری، محصولات نهایی، جدول زمانی و سایر موارد از قبل توافق شده مرتبط با پروژه را به تفصیل شرح می‌دهد.

علاوه بر این، قرارداد باید به طور خلاصه بیان کند که در صورت بروز مشکلات یا اختلاف نظرهایی که ممکن است بین طراح و مشتری آنها ایجاد شود، چه اتفاقی می‌افتد.

۷ مورد که در قرارداد طراحی سایت باید گنجانده شود؟

بعنوان یک شرکت طراحی سایت که چندین پروژه‌ی مختلف طراحی و توسعه وب سایت را اجرا کرده‌ایم، برای شما ۷ مورد از الزامات مهم قرارداد را آماده کرده‌ و در ادامه شرح خواهیم داد تا کمکی برای شما در بستن قراردادهای آتی باشد:

۱- شرح قرارداد (جزئیات فنی) به وضوح تعریف شده باشد

آنچه در محدوده قرارداد است را کامل تعریف و به قرارداد اضافه کنید. محدوده قرارداد نقطه شروع شماست. شما باید تمام کارهایی را که قرار است برای مشتری انجام دهید فهرست کنید.

اگر شروع به انجام خدمات یا اضافه کردن ویژگی‌هایی کردید که در شرح قرارداد وجود ندارد، انتظاراتی را ایجاد خواهید کرد که منجر به گسترش دامنه و مشتری ناراضی می‌شود.

با ایجاد تصویر درست و واضحِ همه چیزهایی که قرار است انجام دهید، دیگر هیچ درخواست غافلگیرکننده‌ای پیش نمی‌آید، و شما می‌توانید مؤدبانه به مشتری بگویید: می‌توانید این کار را انجام دهید، اما این امر خارج از قرارداد بوده و هزینه بیشتری نیز خواهد داشت.

اگر شرح قرارداد شما طوری باشد که کارهای خارج از آن را هم شامل شود، در را برای کارهای مازاد باز نگه داشته‌اید.

مطمئن شوید که محصول تحویلی را که قرار است ارائه دهید، کامل شرح داده‌اید. مثلاً اگر قرار است آزمایش مرورگر یا سرویس‌های دیگری که معمولاً ذکر نمی‌شوند، انجام شود حتماً آن را ذکر کنید.

همچنین، شرایط پرداخت، و برنامه پرداخت (هر سپرده‌ای که می‌خواهید از قبل پرداخت شود) را برای خدمات توسعه وب سایت لحاظ کنید.

سعی کنید مناطق بالقوه افزایش دامنه‌ی شرح قرارداد را پیش بینی کنید و به صراحت آنها را به عنوان “خارج از محدوده” فهرست کنید. اکثر توسعه دهندگان در مورد گنجاندن آنچه در محدوده است بسیار خوب هستند، اما تعداد کمی از آنها به صراحت موارد خارج از محدوده را بیان می‌کنند.

انجام موارد خارج از محدوده قرارداد یک اشتباه بزرگ است.

متأسفانه، تجربه تنها راه برای یادگیری مواردی است که باید صریحاً به عنوان خارج از محدوده قرارداد ذکر شوند، اما در اینجا چند مورد وجود دارد که ما مرتباً به عنوان خارج از محدوده قرارداد ذکر می‌کنیم:

  • فهرست بیش از X-تعداد محصولات برای وب‌سایت فروشگاهی
  • تحقیق کلمات کلیدی و نوشتن تگ های عنوان و توضیحات متا (مگر اینکه مشتری هزینه آن را پرداخت کند)
  • تصحیح نسخه‌ای که مشتری ارائه می‌کند (مخصوصاً زمانی که طراحی مجدد یک وب‌سایت موجود است که از کپی مجدد استفاده می‌کند)
  • پس از تایید طرح اولیه و شروع ساخت، طراحی تغییر می‌کند

سازماندهی محتوا مانند عکس و کپی. اگر با وب سایتی سر و کار دارید که صدها صفحه دارد (در سایت های فروشگاهی رایج است) این مسئولیت مشتری است که همه آن‌ها را به خوبی دسته‌بندی کند.

مقرراتی را وارد کنید که نحوه رسیدگی به درخواست‌های خارج از محدوده را مشخص می‌کند. بسیار مهم است که یک بند وجود داشته باشد که نحوه برخورد با گسترش دامنه قرارداد را مشخص کند.

مشتری شما یک طراح سایت نیست. پس لزوماً نمی‌داند که بازگشت به عقب و انجام مجدد کاری که قبلاً شروع کرده‌اید چقدر می‌تواند مهم باشد، که اغلب زمانی که تغییراتی در محدوده پروژه ایجاد می‌شود، صدق می‌کند.

وقتی مشتری درک روشنی از هزینه‌های اضافی درخواست جدید داشته باشد، بعید است که درخواست دهد و یا از هزینه درخواست خود ناراضی شود.

این درک واضح باید با یک بند در قرارداد تشریح شود و توضیح دهد چگونه قصد دارید با گسترش تقاضا کار کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.