آیا استفاده از لباس کار در کارخانجات اجباری است ؟

۹ بازديد
نون لباس کار و مقررات تهیه لباس کار کارگر به چه صورت است؟ لباس کار پوششی است که به منظور محافظت از کارکنان یک مجموعه، مورد استفاده قرار می گیرد. انواع لباس های کار باتوجه به موقعیت شغلی افراد در مدل های مختلفی تولید می شوند. این ابزار ایمنی متناسب با نوه شغل افراد انتخاب می شود.

استفاده از این تجهیزات علاوه بر حفظ امنیت کارکنان، موجب افزایش راندمان کاری آنها می شود. قوانین مرتبط با کار از ماده ها و پیچیدگی های بسیاری برخوردار است. حق لباس در قانون کار نیز مقررات خاصی دارد. همچنین آگاهی کارگران نسبت به این مقررات، موجب علکرد آسان تر آنها می شود. لازم به ذکر است زمان تعویض لباس در قانون کار قاعده های خاصی دارد.

در مقاله قبلی به بررسی تعویض لباس در قانون کار پرداخته ایم. در این مقاله قصد داریم به آشنایی با قوانین لباس کار بپردازیم. پس تا انتهای مطلب قانون لباس کار با ما همراه باشید.


تولید عمده لباس کار در تهران در تولیدی لباس کار دوخت یادگار امکان پذیر است 

اهمیت استفاده از لباس کار و ابزار ایمنی در مشاغل

حفظ سلامت کارکنان اولین اصل مهمی است که تأمین آن برعهده کارفرما است. همانطور که می دانید محیط های شغلی مختلفی وجود دارند که خطرات جبران ناپذیری برای کارکنان به وجود می آورد. درنتیجه در صورت عدم رعایت موارد مرتبط با ایمنی یا HSE، خطرات چبران ناپذیر موجب آسیب به افراد می شود. لازم به ذکر است این خطرات تنها به فعالیت کارکنان مربوط نمی شود.

بلکه شرایط آب و هوایی نیز می تواند منجر به ایجاد آسیب هایی میان کارگران شود. سرما و گرما و شرایط آب و هوایی خاص، نقش مهمی در سلامت افراد دارد. درنتیجه اولین مبحثی که در قانون لباس کار به آن توجه می شود، اهمیت استفاده از تجهیزات ایمنی است.

ماده ها و قوانین موجود در آیین نامه استفاده از تجهیزات ایمنی بندهای مختلفی دارند. همچنین بندهای مرتبط با تهیه لباس و لوازم ایمنی بسیار زیاد هستند. در این بخش به آشنایی با مواد مهم حق لباس قانون کار می پردازیم.

ماده ۱ آیین نامه تجهیزات حفاظت فردی

تهیه لباس ایمنی متناسب با شرایط شغلی اولی ماده ای است که در لیست دستورالعمل لباس کار قرار می گیرد. براساس این ماده، کارفرما با بررسی دقیق شرایط محیط کار و خطرات احتمالی باید لباس کار مناسب را انتخاب نماید.

ماده ۲

ماده دوم در این آیین نامه، کارفرما را به تهیه تعداد کافی و مورد نیاز از تجهیزات ایمنی، مکلف کرده است. البته این تعداد مورد نیاز از انواع ابزار ایمنی باتوجه به سختی شرایط محیط کار در نظر گرفته شده است. همچنین تفسیر این ماده برای کارگاه ها و شرایط شغلی گوناگون، به فراگیری از خدمات مشاوره تأمین اجتماعی و قانون کار نیاز دارد.

ماده ۳

آموزش روش استفاده از هر یک از تجهیزات ایمنی، از دیگر مواردی است که در قانون لباس و کفش کار وجود دارد. لازم به ذکر است ماده ۹۱ قانون کار نیز کارفرما را موظف به آموزش برای کارکنان کرده است.

ماده ۴

این ماده در قانون لباس کار شرایط نگهداری از تجهیزات ایمنی از جمله لباس کار را شرح می دهد. براساس این قانون، کارفرما باید فضای مناسب نگهداری از لباس های کارگران را فراهم نماید.

ماده ۶

این ماده از آیین نامه، کارفرما را مکلف کرده است که نظارت دقیقی بر نحوه استفاده کارکنان از این تجهیزات ایمنی داشته باشد.

ماده ۹۲ آیین نامه وسایل حفاظت فردی

طبق این ماده در صورت عدم نظارت کارفرما بر استفاده از تجهیزات ایمنی، مسئولیت تمامی زیان های وارده برعهده آن است. لازم به ذکر است ماده ۹۵ قانون کار موضوع مشابهی با این شرایط را ارائه کرده است.



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.