دوشنبه ۰۶ شهریور ۰۲ ۰۹:۴۸ ۲۵ بازديد
هرآنچه باید درباره تاثیر مهم بیلبورد ها در تبلیغات و برندینگ بدانید!
تاثیر مهم بیلبورد ها در تبلیغات و برندینگ
مقدمه
بیایید برای شروع این مقاله با هم سوار یک ماشین شویم و بزنیم به دل جادهها! البته نه جادهای مثل جاده چالوس…متاسفانه یا خوشبختانه باید فرضمان را بگذاریم روی بزرگراهها و اتوبانهای پرترافیک و آلودهای که تمام سرگرمیهایمان در زمان گذر کردن از آنجا، گوش دادن به یک موزیک حوصله سربر و خواندن و تماشا کردن بیلبورد های تبلیغاتی اطراف است؛ که اگر طراحانشان کمی سلیقه به خرج داده باشند اندکی رنگ و طراوت هم به این خیابانهای شلوغ و خاکستری پاشیدهاند. بیشک به محض ورود به تمام خیابانها چه در شهرهای بزرگ و چه در شهرهای کوچک با سیل عظیمی از بیلبورد، تراکت و تابلوهای تبلیغاتی مواجه میشویم. حتی در جاده چالوس!
سالهاست که سرمایهگذاری و استفاده از بیلبوردها برای بسیاری از برندها و صاحبان کسب و کار حرف اول را برای تبلیغات و بازاریابی و همچنین برندینگ میزند؛ که البته بخواهیم صادقانه به این موضوع نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که سرمایهگذاری مالی و زمانی روی بیلبورد ها و تراکتها یا همان تبلیغات محیطی، برای هر نوع کسب و کاری به طور یقین نتایج بلند مدت و درخشانی را به دنبال خواهد داشت و این خاصیت بازاریابی سنتی است!
هرچقدر هم که پیشرفت تکنولوژی و فضای مجازی رو به رشد و پرتقاضا باشد باز هم بسیاری ازبرندها هستند که تبلیغات و بازاریابی سنتی نسبت به بازاریابی دیجیتال، برایشان پرسودتر است و به نسبت بازدهی بیشتری دارد. در این بخش پیشنهاد میکنم قبل از اینکه به دل مقاله برویم سری به آیا بازاریابی سنتی هنوز کارآمد است؟ بزنید تا ادامه این مطلب برایتان روشنتر و صد البته کارآمدتر عمل کند.
بررسی تاثیر تبلیغات محیطی و بیلبورد ها
در اصطلاح تبلیغات محیطی به هر گونه تبلیغی گفته میشود که خارج از نقطه نهایی خرید مشتری یعنی همان POP انجام میشود. در اصول بازاریابی و فروش محصولات معمولاً نقاط کوری وجود دارند که میتوان از آنها به عنوان یک نقطه خارج از محدوده برای انجام انواع تبلیغات استفاده کرد. با توجه به مزایایی که تبلیغات محیطی دارد، معمولاً شرکتها و سازمانهای مختلف از این نوع تبلیغات استفاده میکنند. در بسیاری از متون به این نوع تبلیغات خارج از خانه نیز میگویند. عبارت تبلیغات خارج از خانه در واقع به وسایل و روشهایی اطلاق میشود که در محیط خارج از خانه (محیط اصلی و هدف برای فروش و ارائه خدمات و محصولات) مورد استفاده قرار میگیرند. البته بسیاری از محققان معتقدند، تبلیغات محیطی پیشینه بسیار طولانی و قدیمی دارند و در واقع منشا آن را قبل از انقلاب صنعتی و پیدا شدن مدرنیته میدانند.
هدف این نوع از تبلیغات مانند دیگر روشهای بازاریابی، شناساندن محصول به مشتریان است.اما استفاده از تبلیغات محیطی یک تفاوت عمده با برخی از روشهای دیگر دارد و آن تفاوت این است که در تبلیغات محیطی، قبل از اینکه مشتری به مرکز خرید و یا بازار مراجعه نماید، نام محصول خدمات در ذهن او حک شده است.
همین موضوع میتواند اهمیت این نوع از تبلیغات را بسیار بالا ببرد. در واقع زمانی که یک تبلیغات محیط به نیاز مردم توجه کند و خلاقیت ویژهای به همراه داشته باشد میتواند در کمترین زمان ممکن ذهن مشتری را به تصرف خود در بیاورد. یک تبلیغ محیطی مناسب، مشتری را کنجکاو میکند که به دنبال استفاده از آن محصول و خدمات برود و این جا است که باید از افراد متخصص در این زمینه استفاده کرد تا علاوه بر به دست آوردن مشتریان، بتوان سهم مناسبی در میان بازار رقبا نیز داشت. روشهای مختلف این نوع از تبلیغات در یک پیام ساده اما صریح و شفاف و البته پر قدرت، محصول خود را به مخاطب که در حال گذر از آن منطقه است، معرفی میکنند.
آشنایی با انواع تبلیغات محیطی و بررسی مزایا و معایب آنها
تبلیغات محیطی نیز مانند بسیاری دیگر از روشهای تبلیغاتی دارای انواع مختلف و همچنین مزایا و معایبی است که دانستن و آشنایی با آنها بهتر از ندانستنشان است. در این بخش ما ابتدا انواع تبلیغات محیطی را معرفی میکنیم و سپس به بررسی مزایا و معایب آن میپردازیم.
انواع تبلیغات محیطی
-
بیلبوردهای تبلیغاتی
-
تبلیغات محیطی دیجیتال
-
تبلیغات محیطی ترانزیتی
-
تبلیغات محیطی بر روی پلهای هوایی
-
تبلیغات محیطی متحرک
مزایای تبلیغات محیطی
از مهمترین مزایای این روش از تبلیغات میتوان به معرفی کالا و خدمات و همچنین افزایش فروش اشاره نمود. به طور طبیعی وقتی که شما بتوانید محصول و خدمات خود را به بهترین شکل ممکن به مشتری نشان دهید و مشتری را برای خرید آنها ترغیب کنید فروش و درصد سود شما نیز بالاتر میرود. از دیگر مزایای این نوع تبلیغات میتوان به استفاده برای هدفگیری مشتری در مراکز تصمیم گیری، آگاهی رسانی نسبت به ورود یک محصول جدید به بازار، معرفی بهتر و بیشتر یک برند به مشتریان و … اشاره نمود. البته تمامی این مزایای این نوع از تبلیغ در صورتی میتواند اجرایی شود که از اصول و قواعد مناسب برای یک تبلیغ تاثیرگذار پیروی شود.
معایب تبلیغات محیطی
-
بالا بودن هزینهها در بسیاری از موارد
-
اخذ مجوزهای لازم برای تبلیغات و ارائه آگهی در سطح شهر که معمولاً با دردسرهای زیادی نیز همراه است.
-
قدرت بالای رسانههای محیطی که ضمن محبوب ساختن یک برند، میتواند حالت عکس نیز داشته باشد.
-
در صورت عدم استفاده از اصول تبلیغات به صورت صحیح، کاهش محبوبیت برند را به دنبال داشته باشد.
-
در تبلیغ محیطی مانند نوع اینترنتی و استفاده از ابزار های بازاریابی دیجیتال آن نمیتوان درصد بازدید را مورد سنجش قرار داد.
یکی از مهمترین و صد البته پرطرفدارترین تبلیغات محیطی، استفاده از بیلیبورد ها هستند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
بیلبورد چیست؟
بیایید تعریف بیلبورد را ابتدا از نگاه جناب گوگل بررسی کنیم:
بیلبورد یا آگهینما، به تابلوی بزرگی گفته میشود که فضای مناسبی برای نصب آگهی را در اختیار دولت، صنعتگران و عرضهکنندگان کالا میگذارد؛ در اصل به هر فضای خارجی که امکان نصب آگهی بر آن باشد اطلاق میشود. اما امروزه، بیشتر به معنای تابلوهای بسیار بزرگ و نورپردازی شدهاست که بر پایههای بلندی قرار گرفته و از فواصل دور قابل دیده شدن هستند.
در واقع بیلبورد ها تابلوهای بزرگ تبلیغاتی هستند که نزدیک بزرگراهها و خیابانها نصب میشوند و در دید سرنشینان اتومبیلها و عابران پیاده قرار میگیرند. یکی از ابزارها و رسانههای کمپینهای بازاریابی استفاده از المانهای تبلیغات محیطی است که بیلبورد یکی از مهمترین آنها محسوب میشود. بیلبوردها در میدانها، اماکن تجاری، روی بالنها، روی هواپیماها یا اتوبوسهای شهری وجود دارند و در منظر دیدگان ظاهر میشوند.
بیلبوردها از کجا آمدند؟
پیشینه بیلبورد ها به اولین تمدنها باز میگردد و ما در تاریخ مصر باستان به ستونهای سنگی برمیخوریم که ستونهایی چهاروجهی با نوک هرمی شکل هستند و از سنگ یکتکه ساخته شدهاند. این ستونها نه تنها جنبه تزئینی داشتهاند، بلکه برای ترویج مذهب مصریان باستان به کار میرفتهاند و بر روی آنها جملات مذهبی و دعاهای مختلف کندهکاری شدهاند. نخستین قدمها در مسیر تبلیغات در سال ۱۴۵۰، زمانی که یوهان گوتنبرگ ماشین چاپ قابل حمل را اختراع کرد، با انتشار برگههای آگهی دستی، تبلیغات به شکل امروزی آن به مردم معرفی شد. در سال ۱۷۹۶، با تکمیل روشهای لیتوگرافی، اولین پوستر تصویر سازی شده، به وجود آمد. اولین بار تبلیغات در حاشیه جادهها توسط بازرگانان و کسبه محلی آمریکایی به کار رفت. آنها علامتها و تابلوهایی را بر دیوارها و نردهها نقش میکردند یا پوسترهایی را بر روی تیرهای تلگراف، دیوارها و هر محل ممکن، نصب میکردند.
به مرور زمان، مردم به دنبال جاهایی مناسب برای نسب آگهیهای خود بودند تا در محدودهٔ زمانی مشخص، بیشترین بازدیدکننده و بالاترین تأثیر را داشته باشد، به این ترتیب، ستونها و جعبههای ویژهٔ نصب آگهی در نقاط پر رفتوآمد شهرها برپا شد.
امروزه آگهینماها مجموعهای از تصاویر بزرگ هستند؛ بعضی از آنها مضحک، بعضی کمی عجیب و غریب و گاهی کنایهآمیزند. اما در حال حاضر بیلبوردهایی مورد پسندتر هستند و در ذهن باقی میمانند، که از ایدهای جدید استفاده کرده باشند. ما به عنوان بیننده میتوانیم دیدگاههای مختلفی نسبت به هر آگهینما داشته باشیم؛ اما این واقعیت را نمیتوان انکار کرد که بیلبورد ها، نماد جریان دائمی و روان زندگی هستند.
در سالهای ۱۹۰۰، در صنعت تولید آگهینما اتفاق بزرگی رخ داد. صنایع و شرکتهای بزرگ برای تبلیغ کالاهای خود در بازارهای داخلی، به استفاده گستردهای از بیلبورد پرداختند و تصاویر بزرگ و پرجلوه از خمیردندان و صابون گرفته تا انواع خوراکیها و نوشیدنیها، بر روی بیلبوردها ظاهر شدند. در دوران جنگ، تبلیغات روی بیلبوردها، بر روی بسیج نیروها و دفاع از کشور و شعارهای وطن پرستانه متمرکز میشد و در دوران صلح، این تمرکز بر روی بهبود بخشیدن به شیوهٔ زندگی و تبلیغ برای آخرین دستاوردهای صنعتی بود.
آشنایی با انواع بیلبورد ها
به طور کلی بیلیبوردهای تبلیغاتی به چند دسته زیر تقسیم میشوند:
بیلبورد های عادی
همان بیلبوردهایی هستند که بیشتر از سایر انواع بیلبورد های تبلیغاتی در نقاط مختلف شهر مشاهده میکنیم. این بیلبوردها به شکل یک تابلو مستطیل شکل غول پیکر که روی یک پایه محکم سوار است، در مکانهایی مانند حاشیه خیابانها و سایر نقاط پرتردد شهر نصب میشوند.
بیلبورد های دیجیتال
بیلبوردهای دیجیتال، نسل جدید تلوزیونهای شهری هستند که روز به روز بر محبوبیت آنها افزوده میشود. در این نوع از انواع بیلبورد تبلیغاتی میتوان تبلیغات را به طور لحظهای تنظیم و برای زمانهای معین اجرا کرد. در حالیکه بیلبوردهای تبلیغاتی هنوز هم پرطرفدار هستند اما به دلیل اینکه بیلبوردهای دیجیتال مزایای بیشتری نسبت به بیلبوردهای ساده دارند، از محبوبیت زیادی برخوردار شدهاند.
با استفاده از بیلبورد دیجیتال، تبلیغات را به گونهای جذابتر و منحصر به فرد میتوان اجرا کرد که این کار به سادگی از عهده بیلبورد تبلیغاتی برنمیآید! شاید میتوان گفت که قابل توجهترین مزیتی که یک بیلبورد دیجیتال ارائه میدهد این است که کارهای بسیار خلاقانهای را با آن میتوان انجام داد. با استفاده از بیلبورد دیجیتال شما میتوانید تصویر، فیلم، صوت، متن و هر چیز دیگری را آنطور که میخواهید برای مخاطب به نمایش درآورید و تبلیغاتی جذابتر و به یاد ماندنیتر داشته باشید.
عرشه پلهای هوایی
بیلبوردهای تبلیغاتی نصب شده روی عرشه پلها، نوعی از بیلبورد هستند که تمامی ما دیدهایم. این نوع بیلبوردها تنها روی عرشه پلهای هوایی نصب میشوند که محل عبور و مرور ماشینها هستند و اگر یک بنر تبلیغاتی جذاب داشته باشید و آن را در یک منطقه پر رفت و آمد نصب کنید، شاهد بازدید شگفت انگیز این بیلبوردها خواهید بود.
استرا بورد
استرابوردها نسل جدیدی از بیلبوردها هستند که بر پایه سازههای بادبانی ساخته میشوند. این نوع از انواع بیلبوردهای تبلیغاتی فک متحرک دارند و معمولا در تهران در ابعاد ۲ در ۴ دیده میشوند.
لمپوست
لمپوستها بیلبوردهای نسبتا کوچکی هستند که از میلههای مستطیلی در ابعاد یک تا سه متر تشکیل میشوند و امکان نصب یک پارچه تبلیغاتی را فراهم میکنند. لمپوستها اصولا در مکانهایی مانند حاشیه خیابانهای پر تردد، پیاده رو های پرتردد و سایر مکانها نصب میشوند. یکی از معایب بزرگ لمپوستها این است که به دلیل نداشتن نور کافی، در شب به خوبی نمایش داده نمیشوند و به همین دلیل حتما باید در مکانهای پرنور مانند حاشیه خیابانها که چراغهای دائما روشن دارند قرار بگیرند.
مزایای تبلیغات بیلبوردی
یکی از مزیتهای بیلبوردهای تبلیغاتی خصوصا برای کمپینهای بازاریابی سادگی شناخت آنهاست. مردم به راحتی با بیلبوردها ارتباط برقرار میکنند و پیامی را به صورت دیداری با حداقل کلمات دریافت میکند. از طریق همین پیامها به صورت تصویری و در ابعاد بزرگ میتوان به اهداف عبوری و کسانی که در منطقه اطراف بلیبورد زندگی میکنند دست یافت و این رویه به برندینگ بسیار کمک میکند. بیلبوردها برای افزایش شناخت نام برند و یادآوری آن بسیار مفید هستند چرا که در کمترین زمان ممکن پیام را به ذهن مخاطب منتقل میکنند و پیامی که از این طریق در ذهن ثبت شود به همین راحتیها از بین نمیرود.
یکی از کمترین مزیتهای بیلبورد برای یک کمپین تبلیغاتی همین تاثیرگذاری در کمترین زمان است. گفته شد پیامی که از این طریق در ذهن ثبت شود به همین راحتیها از بین نمیرود. بازدید کنندگان هنگام توقف در ترافیکها یا پشت چراغ قرمزها یا عابران هنگام عبور از خیابانها به اطراف نگاه میکنند و اگر در همین مدت کوتاه نظرشان به تبلیغی جذب شود مانند تصویری از آنچه حس میکنند در ذهن خود قائل میشوند. این نوع بازدیدکنندگان به همین علت نرخ تبدیل بالاتری دارند و این همان هدف کمپینهای تبلیغاتی است. کسانی که از طریق این نوع تبلیغات به سراغ محصولات و خدمات میروند با احتمال بیشتری به دنبال خرید یا سفارش هستند چرا که تاثیر بیشتری پذیرفتهاند و خود پس از این تاثیرگذاری به سراغ شما میآیند.
به طور کلی:
-
حضور دائمی و تکرار بیلبورد تبلیغاتی سبب ایجاد آگاهی سریع میشود.
-
تبلیغات محیطی بیلبورد موجب افزایش آگاهی مردم نسبت به ورود یک محصول به بازار میشود.
-
ایجاد امکان یاد آوری به مصرف کننده درمورد یک کالا یا خدمت قبل از هر تصمیمگیری در محلهای خرید.
-
امکان هدایت مستقیم مخاطبان به محل تبلیغ دهندگان و خرده فروشان، با حضور در کنار خیابانها، جادهها و محلهای فروش.
-
با گسترش و تکرار حضور تبلیغات محیطی بیلبورد میتوان تبلیغات رادیو تلویزیونی و مطبوعاتی را به مقابل منازل و محل کار مخاطبین تغییر محل داد.
-
پراکندگی حضور بیلبورد در سطح شهر امکان حضور یک پارچه محصول را با استفاده از انواع گوناگون تبلیغات محیطی فراهم میکند.
-
بیلبورد کارآیی ارتباط موثر با حذف عناصر زائد در یک هدفگذاری دقیق دمو گرافیک را دارد.
-
شهرت و تصویر محصول شرکت را ایجاد میکند.
-
طبقه متوسط و بالا را هدف قرار میدهد.
یک بیلبورد تاثیرگذار چگونه است؟
یک تبلیغ خوب یک تاثیر مثبت در ذهن برجای میگذارد و کاملا در یادها میماند و میتوان امیدوار بود به هنگام خرید در ذهن بیننده نقش بسته باشد یک تبلیغی که اثر منفی ایجاد مینماید باز هم در یاد میماند. پس بیایید از این فرصت نهایت استفاده را بکنیم و صد البته درست استفاده کنیم.
به طوری کلی یک بلیبورد تبلیغاتی خلاقانه و حرفه ای و موفق ویژگیهای زیر را رعایت میکند:
بیلبوردی تاثیرگذار است که تصویری واضح، جذب کننده و به یاد ماندنی باشد. در طراحی بیلبوردها به این باید توجه کرد که پیام کمپین بازاریابی شما را به خوبی منتقل کند چرا که به معنای شعار اصلی شما شناخته میشود. تاثیرگذاری بیلبورد در صورتی عملی است که این بیلبوردها در مدت ۷ تا ۱۲ ثانیه باید دیده شوند و خارج از این محدوده تا حدودی تاثیرگذاری خود را از دست میدهد.
تعداد کلمات هم در بیلبورد مهم است و بهتر از بیشتر از شش هفت کلمه در شعار تبلیغاتی کمپین بازاریابی شما به کار نرود و منطقا در بیلبورد باید نام و لوگوی برند شما به صورت مشخص حضور داشته باشد. در بیلبوردها تصاویر از کلمات مهمتر هستند و برای معرفی برند و محصولتان هرچقدر کلمه کمتر و تصویر حسبرانگیزتر باشد بهتر است.
همانطور که گفته شد بیلبوردها در مکانهای مختلف و به اشکال مختلف در همه جا دیده میشوند. این اشکال میتوانند به صورت چاپی یا نقاشی شده روی دیوارها باشد، میتواند طراحی تخت و ساده باشد یا سه بعدی. بیلبوردها میتوانند در شب نور پشت صفحه داشته باشند یا در آنها عناصر متحرک به کار گرفته شود و یک آگهی میتواند در همهی این بسترها به صورت همزمان هم حضور داشته باشد. قانون «یک آگهی، یک ایده» امروزه در تمام حوزههای تبلیغاتی حاکم است.
در ادامه سعی کردیم مهمترین ویژگیهای یک بیلبورد تبلیغاتی خوب و تأثیرگذار را توضیح بدهیم:
قیمتگذاری بیلبوردها چگونه است؟
بیلبوردها هم بنابر ابعاد و اندازه و مکانی که در آن قرار دارند قیمت گذاری میشوند و معمولا به صورت ماهیانه اجاره داده میشوند. بیلبوردهای بزرگتر ویژگیهای بیشتری دارند و به دلیل عظمتی که دارند تاثیرگذاری طولانی تری خواهند داشت اما مکان جایگیری بیلبورد هم مهم است. یک بیلبورد بزرگ وسط کویر لوت چه تاثیری دارد؟ بنابر میزان تردد و ترافیک منطقه که به نشانه تعداد بازدید بیشتر است قیمت بیلبورد را تعیین میکند. در بحث کمپین بازاریابی همه به دنبال ارتباط با بازدیدکنندگان و کاربران بیشتر است و بازاریابان مناطقی که بیشترین پتانسیل را دارد شناسایی میکنند.
- paya
- ۰ ۰
- ۰ نظر