انیمیشن تبلیغاتی چیست؟
به طور ساده، یک انیمیشن تبلیغاتی، ویدیو یا تصویری تکرارشونده به صورت حلقهای بوده و در آنلاین مارکتینگ مورد استفاده قرار میگیرد. این روش تبلیغات از سالها پیش مرسوم شده است، اما با توجه به پی بردن کسب و کارها به قدرت بالای نفوذ آن در ذهن کاربران، مدیران بیزینسهای بیشتری به آن رو میآورند.
استفاده از انیمیشن در تبلیغات معمولا در قالب یک حلقه تکرارشونده به صورت بینهایت است، به طوری که بعد از رسیدن به آخرین فریم، پخش به صورت یکپارچه از اولین فریم ادامه پیدا کند. کاربر نباید در ابتدا متوجه این تکرار شود. در این نوع ویدیوهای تبلیغاتی میتوان هر نوع محتوایی، از اعلام در راه بودن یا معرفی یک محصول جدید گرفته تا نحوه استفاده از محصولات کنونی، را گنجاند.
ابتدای سال 2018 شرکت فیس بوک اعلام کرد امکان ارائه انیمیشنهایی در قالب فایل GIF به جای بنرهای تصویری و ثابت توسط شرکتهای همکار، به منظور تبلیغات بنری در شبکه اجتماعی فیس بوک، فراهم شده است. تحقیقات نشان داده کاربران، در مقایسه با یک محتوای بصری ثابت و استاتیک، بیشتر به تحرک و پویایی توجه میکنند. مزیت ساخت انیمیشن تبلیغاتی به جای ویدیوهای عادی این است که نیازی به کلیک کردن روی دکمه پخش وجود نداشته و ابتدا و انتهایی وجود ندارد؛ مادامی که کاربر در صفحه قرار دارد، مجموعهای از فریمهای بهم چسبیده را مشاهده خواهد کرد.
امروز فید شبکههای اجتماعی همچون فیس بوک و لینکدین، مملو از محتواهای اسپانسر شده، محتواهای تولید شده به دست صفحههای مورد علاقه و مخصوصا محتواهای ایجاد شده توسط دوستان و همکارانتان است. به همین دلیل به منظور جلب توجه یک کاربر پیش از اسکرول کردن و رد شدن وی از بخش کنونی در صفحه، دو یا سه ثانیه بیشتر فرصت ندارید. به همین دلیل در زمان ساخت انیمیشن تبلیغاتی باید تلاش کنید زمان آن را به 5 الی 6 ثانیه کاهش بدهید. به عنوان نمونه شرکت Pearl Capital در پلتفرمهای مختلف، از انیمیشن تبلیغاتی زیر به منظور معرفی اپلیکیشن موبایل خود استفاده کرده است.
مرحله 1: نوشتن یک اسکریپت ویدئویی
همانطور که برای ساخت یک ساختمان در ابتدا باید طرح کلی و نقشه آن باید طراحی شود، برای ساخت انیمیشن نیز در ابتدا بایستی یک اسکریپت وجود داشته باشد. در واثع در نوشتن اسکریپت، شما باید تصمیم بگیرید که چه چیزی در انیمیشن شما شما نمایش داده شود و چه هدفی را دنبال نماید. ممکن است این کار کمی سخت به نظر برسد اما با کمی تفکر و خلاقیت می توان این کار را به راحتی انجام داد.
برای انجام این کار بهتر است در ابتدا خلاصه ای از فیلمنامه بنویسید و یک هدف و جهت روشن برای ویدیوی خود داشته باشید. قبل از شروع به نوشتن اسکریپت انیمیشن خود، باید کلیت ماجرا به صورت کتبی بر روی کاغذ آورده شود. این کار به شما کمک خواهد کرد که هدف، مخاطبان هدف و پیام اصلی انیمیشن خود را تعیین نمایید. قبل از اسکریپت نویسی شما باید سوالاتی را در ذهن خود پاسخ دهید:
- چرا این انیمیشن را می سازید؟
- بعد از ساخت انیمیشن چه چیزی باید به دست آورد؟
- مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
- پس از تماشای انیمیشن، بیننده چه اقدامی را باید انجام دهد؟
- پیام اصلی ویدیوی شما چیست؟
داشتن پاسخ واضح و شفاف برای تمام این سوالات می تواند در ساخت یک انیمیشن حرفه ای به شما کمک نماید.
برای نوشتن ساده تر بهتر است پیام اصلی خود را به یک داستان ساده تبدیل کنید. هر تصویر متحرکی که ایجاد می گردد، یک یا چند پیام اصلی دارد که شما می خواهید آن را به مخاطبان خود انتقال دهید.
8-10 ثانیه ابتدایی انیمیشن نقش مهمی در جذب مخاطب شما خواهد داشت. در واقع در این زمان بیننده تصمیم می گیرد که آیا مخاطب شما باقی بماند یا تلویزیون را خاموش نماید. بخش اصلی انیمیشن نیز باید خالی از هر گونه اشتباه و خطا بوده و در نهایت هم بخش نهایی انیمیشن باید هدف ساخت ویدیو را تعیین کرده و ذهن مخاطب را به جایی برساند.
مرحله 2: ایجاد یک استوری بورد برای انیمیشن خود
نوشتن یک استوری بورد نقش مهمی در هر فرایند ساخت انیمیشن ایفا می کند. استوری بورد به ویژه برای افرادی که در ساخت انیمیشن مبتدی هستند بسیار کمک کننده است و از طریق آن می توان به ساختار کلی انیمیشن پی برد. این کار به شما این امکان را می دهد تا تصاویر و اسکریپت خود را به منظور ایجاد انیمیشن بازبینی کرده و در صورتی که جایی نیاز به ویرایش دارد آن را اصلاح نمایید.
استوری بورد در واقع بیشتر شبیه یک نوار از انیمیشن شما است و هدف آن ایجاد سازماندهی صحنه ویدیو شما است. برای ساخت استوری بورد می توان از جعبه های مستطیلی برای نشان دادن صحنه های مختلف استفاده نمود و جعبه های کوچکتر را برای دیالوگ ها و زوایای دوربین و سایر جزئیات مورد استفاده قرار داد. همچنین می توان برای ساخت استوری بورد از از ابزارهای آنلاین استفاده نمود.
برای ساخت انواع انیمیشن با پارت انیمیشن در ارتباط باشید :
https://partanimation.com/making-promotional-animations/
مرحله 3: انتخاب سبک مناسب انیمیشن
انواع مختلفی از انیمیشن وجود دارد که می توانید با توجه به کسب و کار و هدف خود آن را ایجاد نمایید. هر سبک از انیمیشن دارای جوانب مثبت و منفی است که باید مورد توجه قرار گیرد. رایج ترین سبک های انیمیشن شامل مواردی مانند فیلم های انیمیشن دو بعدی، انیمیشن های وایت برد برای ارائه محصولات مختلف، انیمیشن های تایپوگرافی برای ایجاد آهنگ های موسیقی، انیمیشن اینفوگرافیک، انیمیشن های هندکرافت که به شبیه سازی صحنه ها می پردازد و غیره اشاره کرد.
مرحله 4: متحرک ساختن تصاویر
تصمیم گیری در مورد نحوه حرکت دادن تصاویر می تواند یک چالش باشد زیرا گزینه های زیادی برای انتخاب حرکات وجود دارد که هر گزینه دارای مزایا و معایبی خواهد بود. در اینجا چند روش وجود دارد که توسط آن می توانید یک انیمیشن ایجاد کرده و تصاویر را به حرکت در آورید:
- برون سپاری به استودیوی ساخت انیمیشن: برای این کار شما نیاز به یک تیم حرفه ای از اسکریپت نویس ها، انیماتورها و دوبلور دارید. این افراد باید به تجهیزات و نرم افزارهای لازم دسترسی داشته باشند. کیفیت و زمان تولید هر انیمیشن تنها به توانایی تیم سازنده انیمیشن و تجربه آنها در کار بستگی دارد.
- ساخت انیمیشن توسط خود فرد: می توان با کمی سرچ کردن در اینترنت نحوه ساخت انیمیشن را در یوتیوب مشاهده کرد. اما مسلم است که این کار نیاز به تخصص بالایی داشته و برای ساخت انیمیشن های حرفه ای به هیچ عنوان یک فرد آماتور قادر به انجام این کار نخواهد بود. اما با این حال نرم افزارهایی وجود دارند که می توانند شما را در این راه یاری نمایند. می توان با ثبت نام در DIY از مرورگر خود به راحتی یک انیمیشن را ایجاد کرد. همچنین با استفاده از Animaker، شما می توانید انواع سبک های انیمیشن را ایجاد نمایید.
مرحله 5: اضافه کردن یک موسیقی پس زمینه مناسب
اضافه کردن موسیقی پس زمینه به انیمیشن شما می تواند تغییرات مثبت زیادی را در آن ایجاد نماید. با این حال، پیدا کردن آهنگ های مناسب انیمیشن ممکن است کار سختی به نظر برسد. در انتخاب موسیقی انیمیشن بهتر است نوع و سن مخاطب خود را در نظر گرفته و با توجه به آن انتخاب خود را انجام دهید. با امتحان کردن چندین موزیک مختلف بر روی انیمیشن می توان آهنگ متناسب با ویدیوی خود را پیدا کرده و آن را جایگزین نمود.
مرحله 6: روایت کردن یا نریشن داستان
پس از طی کردن مراحل ذکر شده ما به آخرین مرحله در ایجاد انیمیشن خواهیم رسید. در این قسمت باید تمام گفتگوها و دیالوگ های کاراکترهای انیمیشن و همچنین دیالوگ هایی که راوی داستان باید بگوید به ویدیو اضافه گردد. انجام این کار نیازمند تخصص بالایی است و با یک سری نرم افزارهای حرفه ای و تخصصی انجام می گیرد. افزودن یک صدای خوب می تواند کیفیت انیمیشن را تا حد زیادی افزایش دهد و بر جذب مخاطب تاثیرگذار باشد.
- ۰ ۰
- ۰ نظر