بخشنامه سامانه مودیان مالیاتی 1402

۲۱ بازديد

سامانه مودیان مالیاتی 1402

سامانه مودیان یکی از سامانه‌های الکترونیکی دولتی ایران است که به منظور ارتباط بین مردم و دستگاه‌های اجرایی کشور ایجاد شده است. این سامانه به منظور ثبت شکایات و پیشنهادات از سوی شهروندان و نیز اطلاع‌رسانی به آن‌ها در خصوص وضعیت شکایات ثبت شده و نحوه پیگیری آن‌ها، به کار می‌رود.

سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir، سامانه ای است که از طریق ورود به سایت آن، مودیان مالیاتی مشمول، این امکان را داشته تا برای ثبت نام و ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال پایانه های فروشگاهی خود به سامانه اقدام نمایند. کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی، ملزم به ثبت نام در این سامانه می باشند.

سایت سامانه مودیان مالیاتی

شهروندان می‌توانند با ورود به سایت سامانه مودیان https://my.tax.gov.ir  و ثبت نام در آن، شکایات و پیشنهادات خود را درباره مسائل مختلف مانند نارضایتی از اجرای قوانین، عدم پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی، نقص در خدمات ارائه شده توسط دستگاه‌های اجرایی و … ثبت کنند و پیگیری آن‌ها را نیز از طریق همین سامانه انجام دهند.

سامانه مودیان در تلاش است تا با ایجاد ارتباط بین مردم و دستگاه‌های اجرایی، بهبود کیفیت خدمات دولتی و افزایش رضایتمندی مردم از دستگاه‌های اجرایی کشور کمک کند.

سامانه مودیان در سال ۱۳۹۵ با هدف افزایش شفافیت و ارتقای کیفیت خدمات دولتی ایجاد شد. با این سامانه، شهروندان می‌توانند شکایات و پیشنهادات خود را در زمینه‌های مختلفی مانند اجرای قوانین، سلامت، آموزش، امنیت، حقوقی، اجتماعی و … ثبت کنند.

شکایات ثبت شده در سامانه مودیان، پس از بررسی و تایید صحت آن‌ها، به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ارجاع داده می‌شوند و پیگیری آن‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی انجام می‌گیرد. این سامانه به شهروندان امکان مشاهده وضعیت شکایات و پیگیری آن‌ها را نیز می‌دهد.

ورود به سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir

مودیان مالیاتی مشمول، برای اینکه بتوانند از امکانات سامانه مودیان مالیاتی، همانند امکانات سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی استفاده نموده و تکالیف قانونی خود را مطابق قانون پایانه های فروشگاهی انجام دهند، لازم است تا ابتدا برای ورود به سایت مودیان اقدام نمایند. لذا، در این بخش، به توضیح

طریقه ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

برای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی، به مراحل زیر عمل کنید:

به سایت اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس www.tax.gov.ir مراجعه کنید.
در بخش «سامانه‌های الکترونیکی»، بر روی گزینه «مودیان مالیاتی» کلیک کنید.

در صفحه باز شده، بر روی گزینه «ثبت نام در سامانه» کلیک کنید.
در صفحه ثبت نام، ابتدا نوع مودیان خود را انتخاب کنید (حقیقی یا حقوقی).
سپس اطلاعات مورد نیاز را در فرم ثبت نام وارد کنید. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره تلفن همراه، آدرس پست الکترونیکی و … می‌باشد.
بعد از وارد کردن اطلاعات، بر روی دکمه «ثبت نام» کلیک کنید.
پس از ارسال فرم ثبت نام، به شماره تلفن همراه و یا آدرس پست الکترونیکی وارد شده، یک کد فعال سازی ارسال می‌شود. این کد را در فیلد مربوطه وارد کرده و دکمه تأیید را بزنید.

در این مرحله، اطلاعات مربوط به کد ملی(برای اشخاص حقیقی) یا شناسه ملی(برای اشخاص حقوقی)، شماره همراه، تاریخ تولد و عدد تصویر امنیتی را در کادرهای مشخص شده، وارد کرده و در نهایت، دکمه ثبت نام را بزنید.
پس از تأیید کد فعال‌سازی، ثبت نام شما در سامانه مودیان مالیاتی تکمیل شده است و می‌توانید با وارد کردن کد ملی و رمز عبور خود، وارد سامانه شوید و از امکانات آن استفاده کنید.

در مرحله آخر از مراحل ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir و پس از ورود به درگاه، بر روی گزینه (عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه) کلیک نمایید. به این ترتیب، نام کاربری و رمز عبور، جهت ورود به سایت سامانه مودیان، به شماره همراه شما ارسال می گردد.

لازم به ذکر است که شماره همراه اعلامی، باید به نام متقاضی بوده و با کد ملی وی به ثبت رسیده باشد؛ چرا که در غیر این صورت، امکان ثبت نام در سامانه مودیان و ورود به سایت آن، برای متقاضی وجود نخواهد داشت.

نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارت خوان و میزان آن، همانند نحوه محاسبه مالیات مشاغل است. جهت ایجاد پرونده مالیاتی و دریافت کد پرونده مالیاتی دستگاه پز سیار و غیر سیار، افراد باید اقدام به ثبت نام در سایت tax.gov.ir نمایند.

چه کسانی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند

سامانه مودیان مالیاتی یک سامانه آنلاین است که برای ارسال اطلاعات مالیاتی افراد و شرکت‌ها به سازمان امور مالیاتی کشور (سازمان امور مالیاتی و عوارض دولتی) استفاده می‌شود. بنابراین، افراد و شرکت‌هایی که در ایران فعالیت اقتصادی دارند، باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند.

به طور کلی، شرکت‌ها، موسسات، اشخاص حقوقی، کسب‌وکارها، صنایع، مشاغل و فعالین اقتصادی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند. همچنین، افرادی که در حال حاضر مالیات باید پرداخت کنند (به عنوان مثال، شاغلین، فروشندگان، کسب‌وکارهای رسمی و غیررسمی، مشاوران، حسابرسان و غیره) نیز باید در این سامانه ثبت نام کنند.

لازم به ذکر است که برخی از افراد و شرکت‌ها ممکن است بر اساس مقررات مالیاتی کشور از ثبت نام در این سامانه مستثنی شوند. برای مثال، افرادی که درآمدشان زیر حد نصاب مالیاتی است، نیازی به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی ندارند.

سند راهنمای بخش عضویت در سامانه مودیان مالیاتی

با توجه به ابهاماتی که برای برخی مودیان، در خصوص عضویت در سامانه مودیان مالیاتی، وجود داشت، سازمان امور مالیاتی، اقدام به تنظیم یک فایل یا سند راهنما، برای عضویت در سامانه نمود تا افراد، با کمک آن بتوانند، به راحتی، به عضویت سامانه درآمده و  پاسخ ابهامات خود را دریافت کنند.
اگربرای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی نیاز به کمک دارید از مشاورین پیشرو حساب مشاوره بگیرید .

تاریخچه قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مالیاتی مودیان

در اجراء اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی، قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان پس از تایید توسط شورای نگهبان در تاریخ1398/07/21 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب در تاریخ 1398/08/11 جهت اجرا به دولت جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردید.

براساس ماده 3 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، سازمان امور مالیاتی موظف گردید طی 15 ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، سامانه مودیان مالیاتی را راه اندازی و امکان ثبت نام و صدور صورتحساب الکترونیکی را از طریق این سامانه برای مودیان مالیاتی فراهم نماید.(تا اسفند 1400)

در اجراء تبصره 2 ماده 3 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، سه ماه پس از انقضاء مهلت مقرر مزبور، فقط صورتحساب های الکترونیکی که از طریق سامانه مودیان صادر شده باشد، از سوی س

ازمان امور مالیاتی معتبر شناخته شده و مبنای محاسبه اعتبار مالیاتی برای مودیان خواهد بود.(تا خرداد ماه 1401)

خطای عبور از حد مجاز ماده ۶ سامانه مودیان مالیاتی

پس از ثبت نام اولیه در سامانه مودیان در کارپوشه خطای عبور از حد مجاز ماده ۶ نمایش داده میشود که این پیغام به دلیل جدید بودن موضوع سامانه مودیان میباشد و برای شرکت های غیر بورسی و غیر دولتی از ابتدای سال ۱۴۰۲ اجرا خواهد شد و این ارور ها برطرف خواهد شد.

عبور از حد مجاز ماده ۶

جمع صورتحساب های الکترونیکی صادره توسط هر مودی در هر دوره مالیاتی نمی تواند بیشتر از سه برابر فروش اظهار شده وی در دوره مشابه سال قبل، که مالیات آن به سازمان پرداخت شده یا ترتیب پرداخت آن داده شده است، باشد.

میزان مجاز صورتحساب الکترونیک برای شغل های جدید التاسیس

جمع صورتحساب های الکترونیکی صادرشده در هر دوره مالیاتی برای واحدهای جدید التأسیس یا واحدهای فاقد سابقه مالیاتی نمی تواند بیش از سه برابر معافیت سالانه موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیات های مستقیم باشد.

صدور بیش از حد مجاز صورتحساب الکترونیک

صدور صورتحساب الکترونیکی بیش از حد مجاز مقرر در این ماده برای کلیه مودیان منوط به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلقه یا تعیین ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی یا ارائه تضامین کافی خواهد بود، در غیر این صورت به صورتحساب الکترونیکی صادرشده اعتبار مالیاتی تعلق نمی گیرد.

مدت زمان اجرا

آیین­ نامه اجرائی این ماده ظرف مدت شش ماه از لازم الاجراء شدن این قانون توسط سازمان تهیه می شود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می­رسد. آیین نامه مذکور باید به گونه ای تنظیم شود که راه اندازی کسب و کارهای جدید و فعالیت بنگاههای اقتصادی با مشکل مواجه نشده و در عین حال، مانع شکل گیری مودیان صوری در نظام مالیاتی کشور شود.



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.