برندینگ چیست و چه تاثیری روی کار و فعالیت شما دارد؟
رقابت در دنیای امروز بسیار سخت است و به ابزارهای زیادی نیاز دارد. هیچ تفاوتی ندارد که صاحب کسب و کار و برند تجاری باشید یا بخواهید به عنوان یک متخصص در بازار و بین رقبا حاضر شوید. برندینگ و مطرح شدن در بین رقبا یک اصل مهم است که باید به آن توجه کرد.
اغلب افراد که به تازگی وارد دنیای تجارت شده اند با مفهوم برندینگ به خوبی آشنایی ندارند؛ اگر هم تعریف کوتاهی از آن شنیده باشند، دقیقا نمیدانند که از چه زمانی و کدام مرحله باید به برند سازی نام تجاری خود بپردازند.
شاید برای شما این سوال پیش بیاید که برندینگ چیست و قواعد آن به چه صورت است؟
برند چیست؟
Brand واژه، نماد و طرحی است که وجه تمایز بین شما و سایر رقبایتان می باشد. در واقع می توان گفت که برند نام تجاری می باشد و افراد در این راستا وعده ای با مشتری داشته و یا قصد ارائه محصول و یا خدماتی را دارند. در اصل برند و یا لوگو شما نظراتی است که مشتری در مورد کسب و کار شما می دهند.
برندینگ چیست؟
برندینگ (Branding) یا استراتژی برندسازی به فعالیت هایی گفته می شود که گروه مدیریت برند در یک سازمان یا آژانس دیجیتال برندینگ انجام می دهد برای اینکه یک کسب و کار تجاری یا فرد حقیقی در ذهن مخاطبان جایگاه خود را پیدا کند و به حایگاه مطلوبی برسد.
با توجه به تعریف بالا به نظر شما، هدف از برندینگ چیست؟ برای پاسخ به این سوال، باید به اهداف آن شخص حقیقی یا شرکت تجاری توجه کنید؛ چون براساس چشماندازهای مختلف، روشهای مختلفی از برندسازی استفاده می شود اما به طور کلی، دو مورد زیر را به عنوان اهداف برندینگ بیان کرد:
- افزایش آگاهی مخاطب نسبت به برند: مخاطب در مورد جزئیات مختلف برند شما آگاهی پیدا می کند.
- تقویت جایگاه برند در ذهن مخاطب: براساس کامل شدن آگاهی مخاطب که در مرحله قبل ذکر شد، جایگاه برند در ذهن وی تقویت شده تا وقتی که به ثبات کافی برسد.
با توجه به موارد بالا، انتخاب برند مناسب برای ترویج و تسلط بر ذهن مخاطب از اهمیت بالایی برخوردار است.
اصولا برندسازی و برند، برای شناختهتر شدن یک محصول، خدمات، سازمان یا منطقه جغرافیایی مورد استفاده قرار میگیرد که در نهایت، به شکل گیری انواع برندینگ منجر می شود.
در این قسمت تعدادی از انواع برندسازی به طور مختصر معرفی میشوند:
- برندسازی مشارکتی: برندسازی مشارکتی یا Co-Branding زمانی است که دو برند در جهت دستیابی دیگری به اهداف و منافع خودش، با هم همکاری میکنند.
- دیجیتال برندینگ:برندسازی دیجیتال یا Digital Branding استفاده از دنیای دیجیتال و اینترنت مانند موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی و به طور کلی بستر وب برای تجارت و اهداف تجاری
- برندسازی شخصی : برندسازی شخصی یا Personal Branding که به روش فرد برای کسب اعتبار و مطرح شدن بین سایر رقبا گفته میشود.
- برندسازی علّی:همراستا کردن برند شرکت با یک نیت خیرخواهانه مانند مسئولیت اجتماعی که تثبیت جایگاه شرکت در ذهن مخاطب و مشتری را به همراه دارد.
- برند ملی و کشوری:مجموعه اقداماتی که برای جذب توریست و رونق گردشگری در کشور میزبان انجام میشود.
-
برای شروع برندینگ و فرآیند برندسازی در ابتدا باید مراحل مختلف را مد نظر قرار دهید و طرح اولیه از برنامه خود را مشخص کنید.
در این بخش، بخش های مشترک و مهم بین انواع برندسازی بررسی می شود:
- طراحی لوگو: این نماد و تصویر، هویت برند و مشخصه اصلی شماست که در ذهن مخاطب نقش می بندد که میتواند به صورت یک امضا و یا یک تصویر گرافیکی باشد.
- طراحی شعار برند: خدمات، محصولات و در کل، منافع و سود برند شما برای مخاطب چه چیزی است؟ که می توانید آن را در قالب یک جمله کوتاه به مخاطب انتقال دهید.
- انتخاب لحن و صدای برند: این صدا و لحن مختص برند شما است و باید در تمام تبلیغات و کمپینهای شما استفاده شود. براساس نوع برندتان، صدای برند شما یا باید رسمی باشد یا دوستانه.
- صداقت را سرلوحه کارتان قرار دهید: وعده خیالی به مخاطب ندهید و در ذهن مخاطب انتظار بیهوده ایجاد نکنید چون اگر به وعده هایتان عمل نکنید ، تمام تلاشتان به هدر خواهد رفت.
- طراحی لوگو: این نماد و تصویر، هویت برند و مشخصه اصلی شماست که در ذهن مخاطب نقش می بندد که میتواند به صورت یک امضا و یا یک تصویر گرافیکی باشد.
- به روزرسانی مداوم برند : تجارت شما با رعایت کردن قوانین باید همواره رو به جلو حرکت کند تا از بقیه رقبا در بازار جا نمانید.
ارزش تجاری را افزایش میدهد
-
در تعریف درست از فرآیند برندسازی، میتوان آن را فراتر از فروش محصول بیان کرد. در زمان بوجود امدن یک کسب و کار، ساختن یک برند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چون که این مسئله مزیت های زیادی برای کسب و کار شما به همراه دارد و سرمایه گاری روی آن بسیار کار جذابی می باشد.
در حقیقت برندسازی، بخش جدا نشدنی از فرآیند راهاندازی یک کسب و کار موفق می باشد. از طرفی، هر صاحب کسب و کار باید در ابتدا به چگونگی ثبت برند نیز فکر کند.
خلق مشتریان جدید
یک برند قدرتمند، تاثیرات مثبت و زیادی بر جامعه هدف گذاشته و باعث می شود که آنها با شما همدل شوند؛ که در طی این فرآیند، آن ها با شما احساس صمیمیت بیشتری می کنند. بعد از ثبت برند، یکی از منابع درآمدی مهم برای شما تبلیغات و بازاریابی دهان به دهان می باشد.
شما در هر کسب و کار و صنعتی فعالیت داشته باشید، همواره رقبای جدید برای شما به وجود خواهد آمد. به همین دلیل است که با یک عملکرد ثابت و یکنواخت برای رسیدن به موفقیت نمی توان پیش رفت.
فرآیند معرفی برند به شما این امکان را می دهد را روش های متمایز بودن و منحصر بودن را طی کنید و به مشتریان و بازار هدف خود نشان دهید که وجه تمایز شما با رقبا چیست و چرا باید شما را انتخاب کنند.
ایجاد شناخت از برند
برای داشن یک برند خاص و موفق نیاز به تلاش های زیادی هست. با برندسازی حرفه ای مثل داشتن لوگو خاص و تاثیرگذار، وبسایت و سایر ابزار باعث می شود که تا برای خودتان سبک متفاوتی داشته باشید و در بازار کار بهتر مطرح شوید.
ایجاد تجربه سازگار با برند برای مشتریان
افرادی که بتوانند ارتباط عاطفی با جمعه هدف خود برقرار کنند در کسب و کار خود موفق می شوند.
این رابطه عاطفی، آن چیزی است که یک مشتری را به یک طرفدار و مشتری وفادار تبدیل می کند. اما در واقع این ارتباط قوی از چه طریقی بوجود می آید؟
قطعا جواب این سوال، برندینگ می باشد! استراتژیهای مختلفی که در ثبت برند استفاده میگردد، سبب میشود تا عمیقتر با مخاطبین خود در ارتباط باشید و آنها احساس وفاداری بیشتری با کسب و کار شما داشته باشند.
عناصر تشکیلدهنده برندینگ را بشناسید!
در بالا در مورد مفهوم و انواع برند و مراحل معرفی و ثبت برند صحبت شد.
در این مرحله عناصر اصلی تشکیل دهنده برند که می تواند در موفقیت شما تاثیرگذار باشد مورد بررسی قرار می گیرد.
در واقع، این فرآیند شامل جزئیاتی می شود که با رعایت آنها ، مخاطبین بیشتر کسب و کار شما را درک خواهند کرد.
بیانیه ماموریت و ارزشهای برند
این عنصر، تشکیلدهنده پایه و اساس برند شما میباشد. بیانیه ماموریت خود را میتوانید به منزله مغز عملیات بدر نظر بگیرید. در این عنصر، به صورت خلاصه، وضعیت و هدف فعلی سازمان تعیین می شود. چشمانداز سازمان یا کسب و کارتان نیز مانند قلب آن است و یک تصویر انگیزشی از آنچه که در بلندمدت انتظارش را دارید، ارائه میدهد.
دستورالعملهای برند
استراتژی برندینگ شما توسط دستورالعملها بوجود می آیند. این روشها و دستورها باید در یک سند قابل دسترس و منعکس کننده اهداف تجاری شما باشند. علاوه براین، عملکرد آنها شامل موارد زیر نیز می باشد:
- پشتیبانی
- ایجاد تمایز بین شما و رقبا
- ارائه الگو برای تصمیمگیریهایتان
- ایجاد ایدههایی برای فعالیتهای آینده جذب مشتری
داراییهای اضافی
در علم بازاریابی و برندسازی، دستورالعمل یکسانی برای کسب و کارهای مختلف تعریف نشده است. با توجه به تجارت و صنعتی که مشغول فعالیت هستید، ممکن است به داراییها و ابزارهای اضافی مانند کارت ویزیت، بستهبندی متفاوت و یا کمپینهای تبلیغاتی در سطوح مختلف، نیاز پیدا کنید. کسب و کار و نیازهای وابسته آن را مورد ارزیابی قرار دهید و برمبنای آن، داراییهای تجاری بیشتری را در نظر بگیرید.
اگر برای کسب و کار خود نیاز به برندسازی داری ما تیم حرفه ای پارت انیمیشن را معرفی می کنیم
تاثیرات برندینگ چیست؟
در 3 بخش زیر مزایا و تاثیرات برندینگ توضیح داده می شود، چون برندسازی دارای تاثیرات زیادی است.
تاثیر برندینگ در بازاریابی و فروش
برندسازی در موضوع بازاریابی و فروش نقش پر رنگی را ایفا می کند که موارد زیر را شامل می شود:
- تحریک احساسات مخاطب
- Omnichannel
- مردمی شدن برند
- وجه تمایز برند شما در بین سایر رقبا
- احساس نزدیکی و صمیمیت با کاربر
تاثیر برندسازی در موفقیت افراد
برای مزایای برندسازی شخصی به موارد زیر می توان اشاره کرد:
- جلب اعتماد اولیه از مشتری یا مخاطب
- ایجاد ارتباط دوسویه و پایا
- کسب اعتبار و ارزش از سمت مخاطب
- تاثیر روی اعتماد به نفس
- تمرکز روی اصالت و ترویج برند شخصی
تاثیر برندسازی در موفقیت کسب و کارها
برندسازی تاثیر کسب وکار را افزایش می دهد و همین مسئله، به برند کمک می کند که در صحنه رقابت حاضر شود.
ارزش برند در ذهن و دیدگاه مشتری دارای تاثیر بالایی هست و باعث اعتمادسازی در ذهن مخاطب نسبت به آن عنوان تجاری یا شخص حقیقی، می شود. درنتیجه، برندسازی در موفقیت کسبوکار بسیار تاثیر گذار است و باید برای آن برنامهریزی انجام داد.
مشاوران کسب و کار چه کسانی هستند؟
مشاور کسب و کار یک فرد، تیم یا شرکت متخصص و با تجربه است که به سازمان یا صاحب کسب و کار کمک می کند تا مشکل را حل کند.
مشاور کسب و کار چه می کند؟
در مرحله اول، مشاور کسب و کار به مشتریان خود در هر سطحی بر اساس تخصص یا حوزه فعالیت آنها خدمات ارائه می دهد.
ثانیاً، آنها از مدیریت ارشد به خط مقدم پایین متصل می شوند و تیم و استراتژی هایی را برای شناسایی شکاف ها و زمینه های بهبود تشکیل می دهند.
چرا به مشاور کسب و کار نیاز داریم؟
راه اندازی کسب و کار موفق به مهارت ها و تخصص های متعدد نیاز دارد، همچنین به سازگاری با بهترین شیوه ها و نوآوری نیز نیاز دارد.
مشاور کسب و کار این گونه ایده ها، استراتژی ها، برنامه ریزی های جدید را به ارمغان می آورد و همچنین به سازمان کمک می کند تا آنها را در فضای کسب و کار اجرا کند تا به نتیجه مطلوب برسد.
برخی از مزایای رایج داشتن مشاور کسب و کار:
مقیاس کسب و کار را گسترش دهید
وارد بازار جدید یا عرضه محصولات جدید شوید
مدیریت تغییر و بهبود فرآیند
استفاده از نیروی انسانی و منابع در سطح بهینه
اطمینان از افزایش سود و توقف نشت درآمد
پتانسیل واقعی کسب و کار را شناسایی کنید
فروش، عملیات، بازاریابی و مکانیسم عملکرد را به صورت حرفه ای مدیریت کنید
بهبود در درآمد، فروش، بازار و رضایت مشتری
هدف از برندینگ چیست؟ چگونه می توان آن را تعریف کرد؟
برندینگ به فرایند ساختن و تقویت هویت برند و ارتباط آن با محصولات و خدمات سازمان گفته می شود. هدف اصلی برندینگ، ایجاد تصویری مشخص و متمایز از محصولات و خدمات سازمان در ذهن مخاطبین است؛ به زبان ساده تر شناخته شدن و تمایز دادن برند از رقبا است.
برندسازی یک هنر ظریف است که به فعالیت برند شما شکل میدهد. یک برند با بهرهگیری از خلاقیت، مهارت و استراتژی، میتواند هویتی منحصر به فرد برای خود بسازد، که آن را از رقبایش متمایز می کند.
برندسازی یکی از عوامل مهم در ایجاد مزیت رقابتی، کس شهرت و اعتبار می باشد و در نهایت یک آینده موفق را برای کسب و کار رقم میزند. داشتن مزیت رقابتی به برند کمک می کند تا با مخاطبان ایدهآلش ارتباط برقرار کند. به دلیل اهمیت برندینگ، شرکتها و سازمانها باید از همان ابتدا، یک برند قوی برای خود ایجاد کنند.
امروزه تأثیر برندسازی و اهمیت برندینگ در روند توسعه کسب و کار برای همه آشکار است. مردم ترجیح می دهند محصولات جدید را از برندهای آشنا خریداری کنند؛ پس افزایش فروش از مهم ترین جنبه های اهمیت برندینگ است.
اگر بخواهیم دلایل توسعه یک کسب و کار را بسنجیم، بایستی وضعیت برند آن حرفه را ارزیابی کنیم که آیا محصولات یا خدمات برند مربوطه شناخته شده است یا خیر؟ واکنش و بازخورد مخاطبان به برند مربوطه چگونه بوده است؟
۵ اهمیت برندینگ در کسب و کار
امروزه مالکان کسب و کارهای به خوبی می دانند که بدون داشتن یک استراتژی برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی، حتی اگر بهترین محصول یا خدمات را تولید کنید، برای فروش و بازاریابی با مشکل مواجه خواهند شد.
آن ها سعی دارند با استفاده از روشهای بسیار دقیق و هوشمندانه به مشتریان و مخاطبان خود نشان دهند که چرا محصولات شما را انتخاب کنند و برای آن هزینه بپردازند. اعتماد و اعتبار برند، بخشی از دارایی های نامشهود یک سازمان است، که می تواند موفقیت هر کسب و کاری را تضمین کند.
برندسازی باعث افزایش اعتبار و ارزش کسب و کار می شود.
محبوب شدن یکی از دغدغه های هر برندی است و تمامی کسب و کار ها دوست دارند که مشتریان آنها را جدی بگیرند و به برند آن ها وفادار باشند. یکی از مهم ترین دلایل برندسازی این است که اعتبار کسب و کار شما را افزایش می دهد و باعث می شود مخاطبان برند شما را بیش از پیش جدی بگیرند. یک برند واقعا قوی می تواند اهرم بزرگی برای ارزیابی کسب و کار شما باشد و شرکت شما جایگاه ویژه ای در بازاری که در آن فعالیت می کنید را بدست آورد.
ظاهر حرفه ای برند به شرکت کمک می کند تا اعتماد مصرف کنندگان، مشتریان بالقوه را جلب کند. برند این احساس را به مخاطب القا می کند که شرکت به عنوان یک متخصص در زمینه فعالیت خود شناخته می شود و اعتماد بیشتری را در آنها ایجاد می کند.
برندینگ مشتریان جدیدی به ارمغان می آورد.
یکی از مهم ترین دلایل اهمیت برندینگ در این است که باعث تولید سرنخ های جدید و افزایش تعداد مشتریان بالقوه می شود؛ زیرا تصویر مثبتی از کسب و کار را در ذهن مصرف کنندگان ایجاد می کند. بسیاری از مشتریان به دلیل محبوبیت و اعتبار نام برند است، که محصولات آن را خریداری می کنند و نسبت به آن وفادار هستند. پس از ایجاد برند، مشتریان راضی، محصولات یا خدمات مورد نظر برند را به دیگران نیز معرفی خواهند کرد.
تبلیغات دهان به دهان بهترین و مؤثرترین شیوه برای تبلیغ هر کسب و کاری است که اتفاقا رایگان هم هست و این نوع تبلیغات از طریق برندسازی قدرت زیادی پیدا می کند.
غرور و رضایت کارکنان را افزایش می دهد.
زمانی که فردی برای یک برند محبوب کار می کند، از فعالیت خود در این مجموعه رضایت بیشتری دارد و با علاقه بیشتری به فعالیت های حرفه ای خود را انجام می دهد و در نتیجه کارایی بیشتری نیز خواهد داشت که این مورد هم از جنبه های اهمیت برندینگ و برندسازی است.
کارکردن برای یک برند معتبر و محبوب، بسیار خوشایندتر است، باعث غرور کارکنان آن می گردد. کارکنان چنین شرکت هایی احساس تعلق بیشتری به شرکت می کنند و درجه بالایی از وفاداری به برند را دارند.
برندینگ به حفظ مشتریان قبلی کمک می کند.
برندینگ درست موجب می شود مشتریان فعلی احساس خوبی نسبت به خرید از یک برند داشته باشند و همین موضوع ایجاد وفاداری به برند را به همراه دارد. این احساس خوب نه تنها مشتریان فعلی برند شما را حفظ می کند، بلکه یک بستر تبلیغات رایگان برای کسب و کارتان را فراهم می کند.
نگه داشتن مشتریان فعلی یکی از ارکان جدید بازاریابی و درآمدزایی است که حتی بسیار مهمتر از ایجاد سرنخ و جذب مشتریان جدید ی می باشد.
برندینگ از تبلیغات پشتیبانی می کند.
تبلیغات عنصر دیگری است که بیانگر اهمیت برندینگ در کسب و کارها می باشد. تکنیک های تبلیغاتی سود زیادی از برندسازی می برند و تبلیغات یک برند مؤثرتر از تبلیغات یک کسب و کار معمولی است. در واقع برندینگ تبلیغات را بیشتر در معرض دید مخاطب قرار می دهد و در ذهن او باقی می ماند.
- ۰ ۰
- ۰ نظر